Ziņa
“Doktorantūra ir tas dzīves posms, kurā tu audz, ienācis ar savām idejām, un kurā tu iemācies pateikt to, ka tev ir vai arī nav taisnība. Doktorantūra ir māksla ieraudzīt un pateikt,” spriež Izglītības zinātņu un pedagoģijas fakultātes (IZPF) dekāna p.i. profesore Linda Daniela. “Nonākot doktorantūrā, daudziem pirmais posms ir pārdomu laiks, cenšoties saprast, vai ambīcijas, ar kurām esi ieradies, ir realizējamas šādā formātā. Katrs doktora darbs savā ziņā ir zinātnei svarīgs “ķieģelītis”.”
Ja ir vēlme studēt izglītības zinātnes, ieteicams jau zināt to tēmu loku, kas ir saistošs tālākai pētniecībai. Pārrunu ceļā ar iespējamo doktora darba vadītāju ir iespējams kopīgi atrast tēmas fokusu, ja tas uzreiz pašam vēl nav skaidrs.
IZPF Pedagoģijas zinātniskā institūta zinātniskā asistente Alise Oļesika ir doktorante, kurai studijas doktorantūrā bija apzināts un mērķtiecīgs lēmums, kuru nostiprināja maģistrantūras laikā saņemtie iedrošinošie un iedvesmojošie pamudinājumi no docētājiem. Pašreiz Alises pētnieciskais fokuss ir vērsts uz sociālām inovācijām un uz šķēršļiem, kuri traucē radīt inovācijas izglītības zinātnēs. “Izvēloties doktora studijas, ir jābūt gan ambīcijām, gan arī spējai būt pazemīgam: lai gan brīžiem šķiet, ka visu jau zini, tēma tevi pašu var pārsteidz katrreiz no cita rakursa. Doktorantūra ir arī cīņa ar savu ego. Studiju laikā jāmācās arī vadīt savas emocijas, ir jābūt augstai emocionālajai inteliģencei.”
Plašāka informācija par doktora studiju programmu “Izglītības zinātnes” ŠEIT. 2024. gadā uzņemšana Latvijas Universitātes doktorantūrā norisinās no 19. līdz 30. augustam. LU katru gadu doktora grādu iegūst ap 50 jaunajiem zinātniekiem. Šogad doktorantūras studijās plānots uzņemt teju 100 jaunus doktorantus. Plašāka informācija par uzņemšanu pieejama ŠEIT.
Kopš 2024. gada 15. jūlijā Latvijas Universitātē darbu jau uzsākusi vienota LU Doktorantūras skola, kuras pamatuzdevumi ir visu doktorantūras studiju programmu īstenošana un promocija, jauno pētnieku karjeras attīstības nodrošināšana, doktorantūras kvalitātes uzraudzība un pilnveide, kā arī starptautiskās sadarbības veicināšana. Jaunais doktorantūras modelis, kas Latvijas Universitātē tiek ieviests pakāpeniski līdz 2026. gada beigām, paredz pāreju uz doktorantūru ar nodarbinātību un studiju starpdisciplinaritātes stiprināšanu.
Ziņu sagatavoja: Kitija Balcare, LU SAPPP vadošā eksperte