Ziņa
Jurists Raivo Špaks uzskata, ka izcils skolotājs ir tāds, kuru pat pēc 30 gadiem skolēni var atcerēties ar labām atmiņām: “Pavisam noteikti ir prieks un gandarījums ar šo skolotāju vēl satikties un padiskutēt. Lielisks skolotājs ir arī audzēkņu personības veidotājs, uz kuru skatās kā uz paraugu, gluži tāpat kā uz vecāku. Skolotājs ir kā mūsu mēraukla tam, ko drīkstam un ko nedrīkstam – kā pareizi būt.” Viņš arī uzskata, ka skolotāji saņem neatbilstošu atalgojumu pret ieguldīto darbu un izaicinājums ir arī skolēnu un viņu vecāku attieksme. “Skolēni ir savu vecāku spogulis,” komentē Raivo.
Liepājas Universitātes 1. kursa studente Melinda Briede no pamatskolas laikiem vislabāk atceras skolotāju Ligitu Straubi: “Vienkārši superīga sieviete ar superīgu personību! Pati skolotāja visu ļoti labi prata iemācīt, ļoti atbalstīja un vienmēr izpalīdzēja, kā vien varēja. Viņa bija kā vecākā māsa un mamma vienlaikus. Pie viņas vienmēr varēja aiziet, kad kaut kas bija noticis skolā vai personīgajā dzīvē. Viņa vienmēr spēja atrast veidu, kā izrunāties un palīdzēt. Tas man likās patiesi superīgi un mīļi.” Viņasprāt, skolotājam jābūt pacietīgam un ne tikai: “Jābūt gatavam atbildēt uz nestandarta jautājumiem un jāspēj skolēniem savu priekšmetu mācīt tā, lai aizrauj! Jāparāda tas, ka iegūtās zināšanas arī noderēs vēlāk dzīvē, nevis uz 10 minūtēm un viss.”
Savukārt vidusskolēns Arturs Vītols ir jau apsvēris savu nākotni saistīt ar izglītības nozari. “Es drīzāk varētu būt treneris, nevis skolotājs. Iespējams, varētu būt arī sporta skolotājs… Es pats saprotu un spēju iedziļināties tajā, ko man māca, bet paskaidrot kādam citam man būtu krietni grūtāk,” viņš skaidro savu izvēli. Pēc viņa domām, lielākie skolotāju izaicinājumi ir atrast kopīgu valodu ar katru skolēnu, spēt viņus ieinteresēt apmeklēt mācību stundas un veikt uzdoto darbu aktīvi.
“Mana mīļākā skolotāja bija pamatskolas matemātikas skolotāja. Es gan izvēlējos studēt latviešu filoloģiju, bet matemātikas skolotāja man patika tieši personības dēļ. Kad es mācījos skolā, viņa bija skaista, asprātīga, stilīga, viņai piemita prasmes, kas savā ziņā arī saistījās ar matemātiku, piemēram, adīšana. Viņa sarežģītas lietas mācēja izstāstīt tā, ka mēs varējām pasmaidīt. Kad izstāstīju skolotājai pēc pamatskolas beigšanas, ka esmu izvēlējusies humanitāro virzienu, viņa no sākuma saskuma, domājot, ka es varētu būt labs matemātiķis. Beigās gan viņa atrada manā izvēlē ko saistītu ar matemātiku – viņa uzskatīja, ka latviešu valodas formulas, sintakse, morfoloģija savā būtībā ir matemātika. Visa dzīve ir matemātika! Mēs visu skaitām, rēķinām, dalām un mēģinām izdarīt kādus pieņēmumus, apsvērumus un galu galā nonākt pie secinājumiem, ” tā savus skolas gadus atceras Liepājas kultūras pārvaldes projektu vadītāja Ieva Puka. Savā novēlējumā jaunajiem skolotājiem viņa atspoguļo arī, viņasprāt, izcilu pedagogu īpašības un izaicinājumus: “Tā ir spēja klausīties savos skolēnos. Ne tikai piespiest skolēnus klausīties sevī, bet ieklausīties arī skolēnos! ”
Līdz šī gada 2. aprīlim dažādu jomu profesionāļus ar jau iegūtu augstāko izglītību aicina pieteikties dalībai skolotāju izglītības projektā “Mācītspēks”, lai darba vidē balstītās studijās Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē iegūtu skolotāja kvalifikāciju. Šogad īpaši pieteikties aicināti profesionāļi, kuri vēlas kļūt par latviešu vai otrās svešvalodas (vācu, franču u.c. valodu), kā arī STEM mācību priekšmetu pedagogiem. Pēc veiksmīgi izturētas atlases katram no 100 topošajiem skolotājiem tiks piedāvāts pedagoga darbs kādā no Latvijas skolām.
Pieteikuma anketa un plašāka informācija par skolotāju izglītības projektu “Mācītspēks” pieejama mājaslapā https://macitspeks.lv/, savukārt informācija par veidiem, kā kļūt par pedagogu vai profesionāli augt pedagoģijas jomā pieejama https://esiskolotajs.lv/ .
Par projektu “Mācītspēks”
Projektu “Mācītspēks” īsteno Latvijas Universitāte, Daugavpils Universitāte un Liepājas Universitāte, to pārrauga Izglītības un zinātnes ministrija. Projekts “Mācītspēks” tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004 „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” licenču ietvaros.