Ziņa

Prof. Linda Daniela. Foto: privātais arhīvs.

Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne profesore Linda Daniela stāsta par projekta “Latvijas Universitātes studiju virziena "Izglītība, pedagoģija un sports" motivēts, mūsdienīgs un konkurētspējīgs akadēmiskais personāls” īstenošanu.

Projekta gaitas atskaite 2022. gada augusts – 2022. gada oktobris

LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē projekts noris jau trešo gadu.
Kādi, Jūsuprāt, ir būtiskākie ieguvumi no šī projekta?

Jebkura jauna iespēja uzlabot mācību procesu sniedzot atbalstu studentiem un personālam ir ieguvums ne tikai mūsu fakultātei, bet Latvijas Universitātei kopumā. Kaut arī šī projekta aktivitātes vairāk tika vērstas uz akadēmisko personālu, domāju, ka lielākie ieguvēji tik un tā beigās ir mūsu studenti. Mums ir svarīgi rūpēties par savu akadēmisko personālu un nodrošināt tiem iespējas pilnveidot savu kvalifikāciju un profesionālās iemaņas, lai viņi spētu tālāk organizēt mācību procesu, kas atbilstu iespējami augstākam akadēmiskajam standartam. Ikviena šī projekta aktivitāte – svešvalodu pilnveide, dažādi kursi un pieredzes gūšana stažējoties izglītības iestādēs – ir kaut neliels solis uz priekšu, lai mums būtu ne tikai labākie studenti, bet arī labākie docētāji.

Projekta ietvaros fakultāte piesaistīja vienpadsmit ārvalstu docētājus. Kā vērtējat to ieguldījumu  fakultātes ikdienā?

Domāju, ka ar šī projekta palīdzību spējām piesaistīt tiešām kompetentus ārvalstu docētājus, un tas viennozīmīgi ir lielākais ieguvums tieši studentiem. Nav noslēpums, ka ārzemēs ir pilnīgi savādāka atalgojuma sistēma un likmes, līdz ar to mēs nespējam konkurēt un izteikt vilinošus piedāvājumus pasniedzējiem, lai papildinātu savu akadēmiskā personāla  sastāvu ar kolēģiem no citām valstīm un studiju procesā iesaistītu ārvalstu docētājus. Mūsu docētāji ir lieliski un nešaubīgi sagatavo savas jomas profesionāļus, savukārt ārvalstu docētāji sniedz iespēju izzināt, salīdzināt un apgūt zināšanas no citas perspektīvas, turklāt pastāv iespēja papildināt un uzlabot savas svešvalodu zināšanas, kopīgi veikt pētniecisko darbu, kas mūsu fakultātē arī notika, kad tika veikti kopīgi pētījumi un gatavotas publikācijas. Šāda veida sadarbība dod iespēju arī turpmāk sadarboties un attīstīt plašākus sadarbības tīklus ar citām augstskolām un pētniekiem no citām valstīm. Ļoti novērtēju, ka mums bija šāda iespēja: piesaistīt ārvalstu docētājus.

Vai ar kādu no docētājiem izveidojusies ilgstošāka sadarbība?

Jā, ir gan. Profesors Dirks Ifenthalers no Mainheimas Universitātes turpināja darbu fakultātē un  vēl šobrīd kopā ar savu kolēģi vada grupas docētāju profesionālās pilnveides kursos – Blended Learning un Learning Analytics. Docētājs un  profesors Hasans Selčuks turpināja darbu arī pēc projekta. Viņš gan pasniedz lekcijas mūsu studentiem, gan ir  iesaistījies divos ERASMUS + projektos. Pašlaik Astrīda Cīrule vēl turpina vadīt lekcijas projekta ietvaros – ar viņas darbu studenti ir ļoti apmierināti – , ja docētāja izteiktu vēlmi, mēs noteikti būtu ieinteresēti turpināt sadarbību. Patiess prieks, ka kāds ārzemju latvietis tomēr vēlas saglabāt saikni un turpināt strādāt Latvijas Universitātē.

Ar daļu no ārvalstu docētājiem, kas tika piesaistīti projekta laikā, bet pēc projekta neturpināja darba attiecības ar Latvijas Universitāti, joprojām turpinās sadarbība. Tas tikai pierāda, ka arī mūsu docētāji spēj iekļauties starptautiskās pētniecības tīklos un apliecina, ka šāda veida projekti dod ieguldījumu ne tikai pārnesot ārvalstu docētāju pieredzi pie mums, bet arī ļaujot mūsu docētājiem iekļauties starptautiskajā pētnieku sadarbībā. Tas norāda uz to, ka mūsu docētāji ir pietiekami kompetenti, lai varētu notikt savstarpēji papildinoša pētniecība. Ir jau publicēti vairāki zinātniski raksti, kas tapuši šādas sadarbības rezultātā, un sagatavošanā ir vēl vairāki raksti. Tāpat ir pieteikti jauni starpvalstu augstskolu sadarbības projekti.

Tomēr šajā situācijā ir arī negatīvā puse, jo daļa no piesaistītajiem docētājiem, kuri vēlējās turpināt darba attiecības ar Latvijas Universitāti arī pēc projekta noslēguma, uzzinot, kāds varētu būt viņu atalgojums pēc projekta beigām atbilstoši Latvijā spēkā esošajai akadēmiskā personāla darba samaksas kārtībai, tomēr izvēlējās, ka viņi darba attiecības neturpinās, kas rada arī sarūgtinājumu, jo no vienas puses mēs vēlamies piesaistīt ārvalstu docētājus, bet no otras puses mēs skaidri zinām, ka šādu docētāju algošana mums nav iespējama.

Kā pati iesaistījāties projekta aktivitātēs?

Projekta sākumā izmantoju iespējas un turpināju pilnveidot savas angļu valodas zināšanas. Līdzīgi kā citi docētāji, arī es regulāri piedalījos kursos, kas projekta laikā tika organizēti akadēmiskajam personālam. Pozitīvi vērtējams fakts, ka reaģējot uz pandēmijas radīto pieprasījumu, kad radās nepieciešamība uzlabot akadēmiskā personāla tehnoloģiju kompetenci, projekts to atbalstīja un tika izstrādāti dažādi kursi augstskolu docētājiem, lai tiktu paaugstināta digitālā kompetence studiju procesa organizēšanai. Sadarbībā ar projekta komandu organizējām mācību moduļus dažādas tehnoloģiju lietošanas jomās un sniedzām atbalstu attālināta mācību procesa organizēšanai, kas manuprāt, palīdzēja un iedrošināja docētājus nebaidīties un sākt izmantot dažādas tehnoloģijas, apgūt prasmes veikt pedagoģisko darbu attālināti, izmantojot tiešsaistes komunikācijas platformas, gan arī izstrādāt digitālos mācību materiālus.

Kā vērtējat citu docētāju iesaisti projekta aktivitātēs?

Es novērtēju katru docētāju, kas atrada laiku un enerģiju, lai apmeklētu vismaz dažus kursus un izmantotu citas projektā sniegtās iespējas. Zinu, ka kopumā projektā vismaz vienā aktivitātē iesaistījušies vismaz 70 docētāju un, manuprāt, tas nav maz. Iespēju stažēties izglītības iestādēs izmantoja 30 docētāji, kas arī ir augsts rādītājs, ņemot vērā pasniedzēju noslodzi pamatdarba vietās.

Es domāju, ka, ja mums visiem  iepriekšējos divos gados nebūtu nācies reaģēt uz pandēmijas radītajiem izaicinājumiem, iespējas izmantotu vēl vairāk docētāju, jo personīgās kvalifikācijas celšana ir viens no docētāju uzdevumiem.


Kā vērtējat iespēju nākotnē īstenot līdzīgus projektus?

Domāju, ka pēc šī projekta kopā ar tā komandu izvērtēsim sasniegtos rezultātus, novērtēsim ieguvumus un apsvērsim, kā vēl varam palīdzēt mūsu docētājiem pilnveidot studiju procesu. Šis noteikti nav pēdējais šāda veida projekts, tāpēc radoši domāsim par jaunām idejām un centīsimies tās īstenot arī dzīvē.

 

Visas aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Sociālā fonda finansētā projekta “Latvijas Universitātes  studiju virziena "Izglītība, pedagoģija un sports" motivēts, mūsdienīgs un  konkurētspējīgs akadēmiskais personāls” (projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004) ietvaros.

Share

Related Content

Vērtē jaunās pedagogu izglītības sistēmas ieviešanu praksē
25.04.2023

Vērtē jaunās pedagogu izglītības sistēmas ieviešanu praksē

Prof. Linda Daniela*: Atkal jau par skolotājiem un par skolām
04.04.2023

Prof. Linda Daniela*: Atkal jau par skolotājiem un par skolām

Ārvalstu docētāji izmanto iespēju apgūt latviešu valodu
01.11.2020

Ārvalstu docētāji izmanto iespēju apgūt latviešu valodu

Docētāji pilnveido kompetences  tiešsaistes mācībās
01.08.2020

Docētāji pilnveido kompetences tiešsaistes mācībās