Ziņa
Projekta gaitas atskaite: 2020. gada novembris - 2021. gada janvāris
Skola kā dzīvs organisms
Ieskatu par gūto pieredzi stažējoties sniedz Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docente asoc. prof. Dita Nīmante, kas stažējās Vaivaru pamatskolā, Jūrmalā.
Kā vērtējat iegūto pieredzi, stažējoties izglītības iestādē? Vai guvāt pietiekamu ieskatu izglītības iestādes darbības procesos?
Stažēšanās izglītības iestādē docētājam ir lieliska iespēja iedziļināties tajos aktuālajos procesos, kas notiek mūsdienu izglītības iestādēs. Lai gan visi, kas strādājam augstskolā un mācām topošos skolotājus, esam strādājuši skolā, labi pārzinām skolas procesus, tomēr arī apzināmies, ka skola ir kā dzīvs organisms, ka tas mainās līdzi laikam un cilvēkiem, kas to veido. Tādēļ, iespējams, ka tas, kas notika pat pirms diviem gadiem, šodien notiek atšķirīgi. Mēs zinām, ka skolās pašlaik ienāk jaunā kompetenču pieeja, kas rada daudz emociju un diskusiju. Ir profesionāli aizraujoši vērot, kā skolā notiek pārmaiņas, kā mainās skolotāju darbība, kā skolas vadība šos procesu virza.
Bez kompetenču pieejas arī ir citi nozīmīgi projekti, ko īsteno katra skola. Piemēram, Vaivaru pamatskolā no šī mācību gada skolotāji ir sadalīti darba grupās (saimēs) un katra grupa strādā ar kādu no skolas prioritātēm un aktuālajiem jautājumiem. Es kā augstskolas docētāja arī varu iesaistīties šo grupu darbā, sniedzot savu ieguldījumu, daloties ar savām zināšanām. Vēl viena aktualitāte ir Covid-19 situācija skolā. Katrai skolai ir savi risinājumi. Vaivaru pamatskola jau lieliski pielāgojās jaunajai situācijai pavasarī, nodrošinot tiešsaistes nodarbības visiem bērniem. Līdzīgi kā mēs universitātē, arī šajā skolā skolotāji tiešsaistē tiekas ar vecāko klašu skolēniem un kopā mācās. Jaunāko klašu skolēni gan joprojām ir skolā klātienē. Katra skola ir unikāla, atšķirīga, katrā skolā ir sava kultūra. Tā kā tagad esam ierobežoti ceļošanā, varam vismaz "aizceļot" uz citu skolu kā uz citu valsti un uzzināt daudz jauna. Protams, lai tas notiktu, ir svarīga skolas atvērtība. Vaivaru pamatskola kā iekļaujoša skola ir vienmēr bijusi atvērta sadarbībai, gan jau ilgstošu gadu laikā uzņemot studentus savā skolā, gan tagad arī mani kā docētāju. Esmu par to skolai ļoti pateicīga un augstu vērtēju šo iespēju.
Kā izmantosiet iegūtās zināšanas tālāk? Vai tās palīdzēs pilnveidot mācību procesu Jūsu darbā Latvijas Universitātē?
Manā izpratnē stažēšanās galvenais uzdevums ir aktualizēt docētāju pieredzi par nozarē notiekošo. Tas arī lieliski izdodas. Skolā redzētais, iegūtie piemēri no prakses, kā arī ļoti vērtīgās diskusijas ar skolotājiem un skolas vadību, palīdz gūt apstiprinājumu teorijām, ar kurām iepazīstinām studentus. Stažēšanās noteikti palīdz docētājam vēl pārliecinošāk sasaistīt teoriju ar praksi, atsaucoties uz daudzveidīgiem prakses piemēriem. Nereti studenti vaicā, vai tā patiešām skolā notiek? Pēc stažēšanās var droši atsaukties un savu pieredzi un teikt: “Re, nupat biju skolā un mani novērojumi liecina, ka...”. Iespējams, ka tā ir arī neliela iespēja pozitīvi ietekmēt skolā notiekošo, daloties ar savām zināšanām, pieredzi un kompetenci ar skolotājiem un skolas vadību.
Ja Jūs ieteiktu izmantot šo projekta sniegto iespēju citiem saviem kolēģiem, kādus ieguvumus Jūs uzsvērtu?
Domāju, ka šī ir laba iespēja, noteikti to rekomendētu. Tāpat nedaudz žēl, ka tas ir tikai projekta ietvaros, tātad, beidzoties projektam, šī prakse neturpināsies. Būtu ideāli, ja tomēr šādā vai citā formā šāda iespēja būtu. Vienīgais šķērslis, kas docētājiem varētu būt, ir laiks. Būtu jādomā par kādiem atbalstošiem mehānismiem, kā veicināt augstskolas docētājus būt ieinteresētiem šo stažēšanos īstenot, piemēram, ietverot to slodzes daļā.
Esmu atvērta mācīšanās iespējām
2021. gadā stažēties uzsākusi Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības zinātņu un pedagoģisko inovāciju nodaļas docente, Pedagoģijas zinātniskā institūta vadošā pētniece Sanita Baranova, kas par savu stažēšanās vietu izvēlējusies Pārdaugavas bērnu un jauniešu centru "Altona".
Ko sagaidāt no iesaistīšanās šajā projektā? Kā stažēšanās palīdzēs īstenot profesionālos karjeras mērķus?
Lai arī manos docētājos studiju kursos, kas tematiski ir saistīti ar pieaugušo un augstskolas pedagoģiju, izglītības politiku un kvalitāti, regulāri izzinu praksi gan Latvijā, gan ārvalstīs, piedaloties projektos, komunikācijā ar skolotājiem un skolēniem, izglītības iestāžu vadītājiem, dodoties ar studentiem mācību ekskursijās, priecājos, ka ir iespēja stažēties interešu izglītības iestādē Pārdaugavas bērnu un jauniešu centrā “Altona”.
Stažēšanās iespēja, manuprāt, ir veids, kā ar Latvijas Universitātes organizatorisko atbalstu mērķtiecīgāk iepazīt izglītības praksi ārpus ikdienas darba universitātē. Citādi tas lielā mērā notiek tikai pēc paša docētāja iniciatīvas un personīgajiem kontaktiem. Vērtīgi, ka stažēšanās plānošanas un uzsākšanas posmā tika saskaņotas abu pušu vajadzības un ieguvēja nebūšu tikai es, bet arī izglītības iestāde, kurā stažēšos, kā arī mani studenti. Manā kā docētājas pieredzē ļoti nozīmīgi vienmēr ir bijis ieklausīties studentos, rosināt viņus dalīties savā pieredzē. To daru, cenšoties vispirms iedrošināt, raksturojot savu pieredzi. Manu docēto kursu saturs atļauj analizēt dažādus mācīšanās, profesionālās pilnveides piemērus, to ietekmējošos faktorus, pētīt daudzveidīgas pieredzes sinerģiju.
Ja Jūs ieteiktu izmantot šo projekta sniegto iespēju stažēties citiem saviem kolēģiem, kādus ieguvumus Jūs uzsvērtu?
Es pati par stažēšanos izšķīros tikai pēc tam, kad uzklausīju kolēģu pieredzi un ierosinājumus. Lai gan par to biju domājusi jau iepriekš, tomēr lielākās bažas bija spēt pilnvērtīgi izmantot šo iespēju paralēli vēl visiem citiem veicamajiem pienākumiem. Esmu parasti ļoti atvērta mācīšanās iespējām. Domāju, ka daudzi mani kolēģi tāpat. Tomēr saprotu, ka ne vienmēr tieši akadēmiskās slodzes apjoms ļauj mums piedalīties visos arī projekta piedāvātajos profesionālās pilnveides pasākumos, kuros vēlētos. Tas tikai nostiprina manu pārliecību, ka docētāju profesionālā pilnveide Latvijas Universitātē būtu jāveido nevis kā atsevišķas iniciatīvas, bet kā ilgtspējīga sistēma, kas balstīta docētāju profesionālās pilnveides vajadzību izpētē un koleģiāla atbalsta kultūrā.
Stažēšanās ir viena no aktivitātēm Eiropas Sociālā fonda projektā “Latvijas Universitātes studiju virziena "Izglītība, pedagoģija un sports" motivēts, mūsdienīgs un konkurētspējīgs akadēmiskais personāls”, Nr. 8.2.2.0/18/I/004.