Ziņa
“Skolēniem ir iespēja apgūt kompleksu, pēctecīgu mācību programmu, izmantojot mācību telpās ieviesto tehnisko, tehnoloģisko un materiālo nodrošinājumu – atbilstošu vecumposmam, kas savukārt veicinās skolēnu izaugsmi eksaktajos priekšmetos, piesaistot skolēnus LU. Turklāt LU nodrošina iespēju sadarboties dažādiem nozaru pārstāvjiem, tostarp, studentiem, skolotājiem, ekspertiem, veidojot un realizējot šo programmu,” skaidro projekta vadītāja, LU SIIC vadošā pētniece Ilze France.
Prātnieki dalās savā pieredzē
Projekta dalībnieki ir aizrautīgi puiši un meitenes, kuri tiekas divreiz nedēļā, lai pētītu, eksperimentētu, veidotu prototipus, iegūstot jaunas zināšanas un attīstītu prasmes. Nils Kristofers Jurēvičs ir Friča Brīvzemnieka pamatskolas 4. klases skolnieks, kurš ar labpatiku apmeklē katru nodarbību un pasniedzējiem uzdod papildus jautājumus par jaunākajiem sasniegumiem zinātnē: “Prātnieku laboratorijā ir trīs kategorijas – Programmēšana, Domāšana un Dabaszinātnes. Programmēšana ir visforšākā! Man patīk, ka programmēšanā mēs katru reizi darām aizvien vairāk un veicam grūtākus uzdevumus. Piemēram, pirmajā reizē mums bija tādi kā pamatlikumi, lai iemācītos, kā lietot katru no programmēšanas blokiem. Mani tas ieinteresēja, tāpēc arī mājās palēnām sāku programmēt un jau iemācījos, kā izveidot programmu, kurā varu “mošķīti” vadīt šurpu turpu. Tad man bija interesantāk arī nodarbībā turpināt strādāt.”
Arī Herta Kazeka no Rīgas 84. vidusskolas 4. klases ir aktīva Prātnieku laboratorijas apmeklētāja: “Man patīk, ka šeit mēs sākam taisīt un mācīties lietas, ko parasti māca vecākās klasēs un ka kopumā iedziļinās katrā tēmā un atvēlām interesantām tēmām daudz laika. Forši, ka nekas nav jāņem līdzi un viss ir sagatavots iepriekš. Mēs veidojam plānus un vienu lietu mēs darām diezgan ilgi, lai mēs varētu saprast to un iedziļināties. Nodarbībās patīk, ka katram ļauj izstāstīt par to, ko nodarbībā darīja. Šeit ir iespēja padomāt, realizēt idejas un daudz vairāk iemācīties. Prātnieku laboratorija ir kā atpūta, kurā tu mācies!”
Ulbrokas vidusskolas 5. klases skolēns Pēteris Kasparovičs dalās savā pieredzē: “Tiem, kuriem patīk zinātne, noteikti jāatnāk pamēģināt, jo te gan stāsta, gan var darīt vairāk nekā skolā. Ir dažādi eksperimenti – matemātikā un programmēšanā. Var iemācīties dažādas ikdienai atrisināmas lietas, piemēram, ja mājās nestrādā dators vai kāda programma, – es to varu izlabot. Šī zināšanas man palīdz arī skolā, jo tagad Power Point programmā varu paveikt daudz vairāk nekā citi klases biedri.”
Pēteris turpina stāstīt par ieguvumiem, apmeklējot Prātnieku laboratoriju: “Uz nodarbībām mani ved vectētiņš, un pa ceļam es ar viņu varu sarunāties par matemātiku tā, ka mums abiem ir interesanti. Arī skolā varu izstāstīt un parādīt klases biedriem, ko jaunu apguvu Prātnieku laboratorijā.
Katrā nodarbībā tiek pastāstīta konkrētā tēma, izklāstīts, ko mēs beigās sasniegsim. Pašvērtējumā es atbildu uz jautājumiem: “Ko es šodien izdarīju? Kas man nesanāca? Ko vēl vajadzētu darīt?” Tas man palīdz novērtēt pašam sevi, lai saprastu, ko man darīt tālāk.
Prātnieku laboratorijā ir dažādas tēmas, kas ir interesantas un atšķirīgas no skolā mācītā. Piemēram, tēmu par gaismu mēs apskatījām vairākās nodarbībās – testējām acs novietojuma ietekmi uz redzi, perifērās redzes leņķi, skatījāmies dažādas redzes ilūzijas. Interesanti, ka mēs vienā no nodarbībām pētījām, kā strādā mūsu prāts. Mums bija smadzeņu sensors, kas parādīja, kā es jūtos – vai esmu uztraucies vai mierīgs.”
Vairāk par Prātnieku laboratoriju >>
Par Latvijas Universitātes fondu
Jau kopš 2004. gada Latvijas Universitātes fonds nodrošina iespēju mecenātiem un sadarbības partneriem atbalstīt gan LU, gan citas vadošās Latvijas augstskolas, tā investējot Latvijas nākotnē. LU fonda prioritātes ir atbalstīt izcilākos studentus un pētniekus, veicināt modernas mācību vides izveidi, kā arī universitātes ēku būvi un rekonstrukciju.